Verantwoordelijkheid


Allemaal samen, leerlingen, ouders en teamleden, vormen we Daltonschool Neptunus. Daar werken we samen aan, zo zien wij dat. En dus dragen we samen verantwoordelijkheid voor de school. De leerlingen krijgen hierin hun eigen taak: de klas weer netjes maken aan het einde van de dag door op te ruimen en te vegen, de planten in de school water geven, de kippen verzorgen. Dat hoort er allemaal bij. En ook: de grote kinderen van groep 7 en 8 helpen de jongere kinderen, bijvoorbeeld bij het oefenen met lezen of het verzorgen van een activiteit bij Talententijd.

In de groepen 5, 6, 7 en 8 worden regelmatig klassenvergaderingen gehouden. De leerlingen bespreken dan hoe het gaat in de klas en in de school. Is de sfeer goed? Houdt iedereen zich aan de gemaakte afspraken? Zijn er tips voor elkaar, voor de leerkracht of voor de school.

 

Voor de hele school is er de Leerlingenraad. Bovenbouwleerlingen vergaderen samen met de directie over onderwerpen die de hele school aangaan, bijvoorbeeld: het ontwerp voor het nieuwe schoolplein, de besteding van het boekengeld, het goede doel van de schoolactie.

In de hogere groepen werken we met flexibele werkplekken. Ieder kind heeft een eigen la met zijn/haar schriften, leesboek en etui. Voor elke les beslissen zij op welke werkplek zij willen zitten. Een plek in een groepje met de mogelijkheid te overleggen met andere leerlingen? Of toch liever een zelfstandig werkplek, waar je stil kunt werken, zonder gestoord te worden door vragen van anderen?